Old school vs new school?

Pappaen min er en av dem som sitter trofast med kjøkkenbordet hver morgen og leser nyeste papirutgave av Fædrelandsvennen. Han er en teknologisk begavet mann, og har ingen problemer med å klikke seg inn på en nettleser, og videre inn på fvn.no, men han foretrekker å bla fremfor å skrolle. Og jeg tror ikke han er den eneste, spesielt ikke i 50+klubben. Men annet enn måten man navigerer seg gjennom avisen på, hvilke andre aspekter må vurderes når det er snakk om papiravisens fremtid?

newspaper
Bilde hentet fra authenticlearning[1]

Vi kan nok alle være enige i at det er enklere å dra frem smarttelefonen på bussen istedenfor 50 sider av firkantet furuskog. Vi er ikke lenger lenket til kjøkkenbordet, nå kan vi få nyheter hvor vi vil, og når vi vil. Og ikke bare det, vi kan få nyheter øyeblikkelig. Flere titalls ganger har jeg kjørt forbi en trafikkulykke på vei til skole eller jobb, og lurt på hva som har skjedd og om noen har blitt skadet. Heldigvis trenger jeg ikke å leve i uvitenhet lenge, for jeg kan trykke meg inn på lokalavisens nettside og få svarene jeg leter etter. Det tar ikke lengre tid å bli en del av “the inner circle” enn det tar for en politimann å oppdatere politiloggen, og for en journalist å trykke copy, paste og publiser. Hadde ikke nyheter på nett vært et alternativ, hadde jeg måtte ventet helt til neste morgen for å få lest om ulykken, i morgenavisen, ved kjøkkenbordet – sammen med pappsen.

Ikke bare går det maks fem minutter før jeg kan bli oppdatert på hva som har skjedd, men jeg kan også holde meg oppdatert utover dagen. Nye detaljer redigeres inn fortløpende, og skrivefeil og misinformasjon kan rettes. Den muligheten har ikke papiravisen. Om FVN skulle hatt skikkelig uflaks en gang og endt med å forskyve alle sitatene i deres oppslag om kvinnedagen “50 kvinner om 8. mars”, slik at alle disse 50 kvinnene blir assosiert med sitater og meninger som ikke er deres egne, og publisert avisen før noen rekker å få med seg tabben. Ja, da må redaksjonen ringe hver og en av disse 50 kvinnene, legge seg paddeflate og si “we fucked up.” True story forresten, dette skjedde med en venninne av meg (og 49 andre ikke-venninner). Men heldigvis ble nettavisens versjon rettet på rekordtid, og forhåpentligvis var det flere lesere på nett enn papir akkurat den 8. mars 2018.

Men alt er ikke bare fryd og gammen når det gjelder nyheter på nett. Nettleserne må forholde seg til et begrep som alle kjenner til, som alle har vært ofre av, og som alle hater like mye…

Skjermbilde 2018-03-13 kl. 18.59.51
Definisjon hentet fra Urban Dictionary[2]

Finnes det noe mer irriterende?

clickbait
Skjermbilder hentet fra forskjellige norske nettaviser (VG, Dagbladet, TV2, FVN)

Noen clickbaites er verre enn andre, da..

Skjermbilde 2018-03-13 kl. 19.16.12
Bildet hentet fra Reddit[3]

SPOILERALERT! Andungene slukker tørsten i ro og mak! Det er kanskje ikke så veldig pussig når man tenker på det, at nettavisene tar i bruk klikkagn, som det heter på godt norsk. Når du blar gjennom papiravisen så ser du helheten i oppslagene, du får et inntrykk om hva saken handler om og velger deretter om du vil lese eller ikke. Men clickbaitsene, de lokker deg til å klikke deg inn og lese, ved å bruke magnetiske bilder og overskrifter. Det er den eneste muligheten de har, ettersom det er alt som vises på nettsidens forside. Men det er heller ikke så rart at på grunn av dette, så fremstår papirutgavene som mer pålitelige og troverdige, mens nettaviser er plattformen du velger om du vil lese om sex, slankemetoder og svada.

Men la oss slå et slag for nettavisen igjen! Mens papiravisen sitter der med tekst, bilde, grafikk og skjegget i postkassa, så boltrer nettversjonen seg med video, audio, animasjoner og GIFs i tillegg. Denne omfattende multimodaliteten forbedrer brukeropplevelsen enormt, og gir mulighet for å få frem mye mer informasjon på en ryddig og ordentlig måte, som også er spennende og interessant. Men det er ikke bare det rent visuelle aspektet som er stilig med nyheter på nett – det åpner også for debatt, i form av kommentarfelt, og mulighet for å tilegne seg mer informasjon om teamet, i form av lenker som fører leseren videre til andre artikler eller nettsteder.

“Online journalism can possess the depth of information found in print journalism, the immediacy of television through immediate updates and live audio and video, plus the unique ability to take users to sites where they can read more about a topic if they wish.” – Richard Craig
(Craig, 2005, s.14)

Selv om den kommer med både fordeler og ulemper, så er nettavisen kommet for å bli. Og papiravisen kommer til å dø ut en eller annen gang i fremtiden. Pappa får nøye seg med å lese Illustrert Vitenskap ved kjøkkenbordet på morgenkvisten. Han liker det også.

 

Litteraturliste

Craig. (2005). Online Journalism–reporting, writing and editing for new media. Toronto: Thomson

Lenker
https://www.whaleoil.co.nz/2015/01/news-is-dead-long-live-news/
https://www.urbandictionary.com/define.php?term=clickbait
https://www.reddit.com

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s