Det ser mørkt ut.. Eller?

vwi2u.jpgBilde hentet fra Imgflip[1]

Jeg avsluttet forrige blogginnlegg med min egenkomponerte fremtidsspådom – “papiravisen kommer til å dø ut en eller annen gang i fremtiden.” Men etter denne ukens oppgave er jeg ikke lenger like sikker. La oss se litt på hvorfor.

Enkelte mener at avisbransjen går til h*lvete. At færre folk og stramme budsjetter hos mediehusene resulterer i billige, enkle løsninger. Og samtidig må nettavisene ty til attraktive overskrifter som genererer klikk, men som ikke lever opp til innholdet. Ikke rart at mange allerede sørger over at papiravisen har en fot i graven, om fremtiden vår består av 90% “du vil aldri tro hva han gjorde når han så det!” og 10% relevante nyheter.

Avisbransjen går til helvete. Ingen aner hvordan de skal tjene penger. Google og Facebook stikker av med en stadig større andel av annonseinntektene. Journalistikken lider. Kutt og nedbemanning er hverdagskost. Nettavisene fylles opp med lettvint underholdning og billig fjas. Alle teller klikk, som om det er en målestokk på vesentlighet og kvalitet. Og alle innser at det motsatte ofte er tilfelle.
(Aasland, 2015)

Det er i hvert fall ingen tvil om at papiravisene er i endring, om ikke annet. Ta Dagbladet som eksempel – fra toppåret deres i 1994 har de sett oppslagstallene synke årlig, og nå for tiden – ukentlig. Det skjer derfor flere endringer for å øke inntekter og kutte utgifter. For et år tilbake valgte avisen å øke salgsprisen fra 30 til 35 kroner. I tillegg flyttet mediehuset siste deadline til klokken 18. Den pleide å være klokken 21. Dette fører til at avisen blir mindre dagsaktuell enn andre nyhetskilder, for alle nyheter som skjer etter 18 vil ikke få spalteplass i morgenavisen.

I følge Nettavisen snakkes det internt i Dagbladet om “et siste forsøk på å melke mest mulig ut av papirutgaven“. Og om ikke prisøkning og kostnadskutt lykkes, planlegges det å kutte utgaver. Helgebilag, for eksempel. Dagbladet kuttet sin søndagsavis allerede i 2014. Det journalistiske hovedfokuset vil ligge på Dagbladet.no i fremtiden om denne nedgående trenden fortsetter.

mHiNytR.png
Bilde hentet fra Imgur[2]

Men kjære Dagbladet-forkjempere, fortvil ikke! 2017 var året der Dagbladet, og nesten 100 andre aviser økte opplaget igjen. Snur trenden? Takketalen kan du dedikere til alle dem som har digitale abonnement. En av de største suksesshistoriene er lokal, faktisk! Da Fædrelandsvennen i februar 2018 publiserte en omfattende sak om knivstikkingen på Sørlandssenteret, så skaffet den saken dem ene og alene hele 100 nye abonnementer.

Så kanskje det er håp for papiravisen? Det er noen faktorer som spiller inn om den skal få lov til å være en sentral del av samfunnet vårt, også i fremtiden. En av dem er er at avisene er avhengig av andre aviser, til en viss grad. Da Dagbladet la ned sin søndagsavis, ble det dyrere for flere andre mediehus, blant annet VG og Aftenposten, å trykke og distribuere sine søndagsaviser. Dermed forsvinner disse søndagsavisene også, en etter en. I tillegg har mange av de største annonsørene, som dagligvarekjedene, nå funnet ut av det er mer lønnsomt for dem å markedsføre digitalt. På nett får de høyere return of investment – eller enklere sagt, mer igjen for pengene.

Papiravisen er avhengig av både annonsørene, trykkeriet og leserne. Forsvinner én av dem, forsvinner papiravisen. (Karlsen, 2016)

Etter at alle parter har lagt frem sine argumenter, så ender jeg på litt samme konklusjon som jeg gjorde i mitt forrige innlegg. “Papiravisen kommer til å dø ut en eller annen gang i fremtiden.” Inni meg ga jeg det en 5-10 år. Nå har jeg revurdert og kommet til konklusjonen om at jeg kan strekke meg til 15.

Nei, jeg vet ikke. Kanskje den aldri dør ut?

5.jpg
Bilde hentet fra somebodysaveme-.blogspot.no[3]

 

 

Kilder
https://imgflip.com/i/vwi2u
https://imgur.com/gallery/mHiNytR
http://somebodysaveme-.blogspot.no/2011/04/future-of-internet.html
https://www.aftenposten.no/kultur/i/Aa0qz/Avisene-oker-opplaget-igjen
https://journalisten.no/2018/02/historiske-abonnementstall-i-faedrelandsvennen
Litteraturliste
Brakstad (2017, n.d). Dagbladet kan bli ukeblad – nå skrur de opp prisen. Nettavisen. Hentet fra www.nettavisen.no/nyheter/dagbladet-kan-bli-ukeblad–na-skrur-de-opp-prisen/3423295581.html
Aasland (2015, 2. desember) Avisbransjen går til helvete. Kampanje. Hentet fra https://kampanje.com/medier/2015/12/–avisbransjen-gar-til-helvete/
Karlsen (2016, 14. februar) Hvor lenger lever papiravisen? Helt Digital. Hentet fra https://helt.digital/hvor-lenge-lever-papiravisen/
Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s